Tuff start på veckan

Då var det dags att försöka skriva ihop något på denna blogg. Anledningen till den dåliga uppdateringen beror på att det har varit en tuff tid med Grålle.
 
Som ni säkert läst så ville inte Grålle tävla i Heby heller. Han har bråkat hemma och knappt gått att rida. Så efter att ha pratat med Claes Rülcker (chefsveterinär på Solvalla) så åkte jag dit och röntgade ryggen. Det visade sig att Grålle hade förändringar på två tornutskott, men för att kunna bedöma om dessa hade någon påverkan blev vi tvungna att åka till Ultuna, då de har en annan röntgenutrustning. Väl på Ultuna undersökte Flemming Winberg (chefsveterinär på UDS) Grålle och ville även röntga halsen då Grålle hade svårt att böja sig ordentligt åt vänster. Sagt och gjort, ryggen röntgades men resultaten såg inte ut att vara den grundläggande faktorn. Men däremot såg bilderna på halsen sämre ut. Vi var inne i röntgenrummet i 1h45min och tog massor av bilder, först trodde man att bilderna blev dåliga men insåg efter ett tag att det var i halsen det var ordentligt fel. De hade aldrig sett något liknande tidigare, utan det såg ut att vara rejält sönderslaget. Diagnosen blev pålagringar på halskotpelaren och ledskador.
 
Denna skada har uppstått utav trauma och är gammal. Så antagligen fick han denna under sommaren 2012 när de rymde från hagarna, och Grålle knäckte en lyftstolpe på mitten samt drog betongfundamentet ur backen. Han måste ha fått en ordentlig smäll på halsen, som gjort att lederna blivit omvridna och ledväskan har gett pålagringar på halskotpelaren.
 
Vi kommer nu testa den enda behandlingen som är möjlig. Han kommer att få gå på en kortisonkur i 3 veckor, därefter Finadyne i två veckor för att se om han blivit nått bättre. Jag ber till högre makter om att ett mirakel ska inträffa.
 
Det är oerhört tufft att få ett sånt här besked. Grålle har ju aldrig riktigt kommit tillbaka efter olyckan sommaren 2012, men efter 1,5 år har vi till slut lyckas få en diagnos efter att ha varit på 3 olika kliniker och hos 3 olika veterinärer. 
 
Det enda jag önskar mig i julklapp detta år, är att Grålle blir frisk och får stanna kvar vid jordelivet hos mig.
 
Som ni förstår kommer jag inte orka att uppdatera här speciellt mycket. Grålle ska tömköras under kortisonkuren och därefter prova ridas, kommer även att få laserbehandling under tiden för att se om det går att hjälpa läkningsprocessen.
 
Världens finaste grabb och min bästa vän <3