Träning

Delar av gårdagskvällen spenderades i Tinas ridhus för att trimma Grålle inför fredag. Han var lite trutig i början, men efter en stund kom han igång och blev riktigt fin. Tina fick känna lite på honom, för att verkligen veta vilken känsla jag har och hur hon ska kunna hjälpa mig på bästa sätt. Sagt och gjort, hon kände på honom i några minuter och hade sedan en lösning som fixade alla problem.
Egentligen ska man ska ha en stadig och stilla hand, men jag måste ifrångå det och börja "leka" lite mer med bettet. För sitter jag helt stilla med handen, biter han tag i bettet och jag rår inte på honom. Utan då får jag istället kämpa hårt och han surar ur. Om jag leker med bettet så han inte får chansen att bita sig fast har jag både kontroll på honom och jag slipper en arg häst! Win-win situation!
 
Igår fick jag även bevis på att han blivit stark. Nu kan han ligga kvar i samma galopp genom hela svängen utan att behöva trycka ifrån för att komma fram till hindret. Var en annorlunda men rolig känsla! Nu är vi laddade för fredag!
 
Idag får Grålle en lugn dag, och Sune skrittade jag ut med Tessan och Humlan. Jag vette tusan vad det var med den grabben idag... Rädd för allt, vägrade gå och bara bockade.. Har en känsla av att han har mycket överskottsenergi, och han är en sån häst som inte kan hantera den. Han är dessutom väldigt svår, när han väl drar igång så kan man inte ta i tygeln alls, då blir han bara värre. Så man får helt enkelt ställa sig i fältsits, hålla sig i manen och hoppas på att han snart lugnar ner sig. Inte alltid så roligt... Tessan skulle ta på sig hjälpkameran nästa gång för att filma hans "roliga" stunder, haha.
Tror nog att jag kan börja jogga honom lite försiktigt nu, han är jättefin i ryggen och känns väääldigt överpigg. Eftersom han bara gör såhär när han blir rädd och man rider ut, så tror jag garanterat att det är bus och han ser en chans att få utlopp av överskottsenergin. BUSE!
 
Det finns en hel del power i den där kroppen!