Söndag och veckoplanering

Hästarna fortsätter göra mig så oerhört glad genom att leverera lyckade pass, flera dagar i rad. Igår fick de jobba över småhinder på ridbanan. Sune var så lugn och fin, jobbade med hinderna i ett lugnt tempo med låg nacke men ändå full koll på balansen. Jag satt mest still med en låg och mjuk hand och lät honom själv tänka och arbeta mer hinderna. Så fantastiskt fin!
Grålle börjar komma igång mer i kroppen och jobbar mer själv utan att hänga sig i handen. Det blir bättre ridning och igår hade jag fullt fokus på mig själv. Jag skulle vara så still som möjligt och rida mer med benen, och det resulterade i att han var lätt i handen och jobbade med bakbenen. Det har gått 7,5 år och jag hittar fortfarande nya knappar hur jag ska rida honom, fantastiskt!
 Idag fick de gå på stubben, pigga och glada. Lite lätt arbete i alla gångarter med fokus på att få dem låga men att de samtidigt jobbar med hela kroppen och är raka. Nyttigt arbete, och dagens guldstjärna går återigen till Sune även om Grålle var väldigt fin även han. Sune har en så ofantligt hög ridbarhet och han ger en fin känsla, medan Grålle stundtals kan bli ganska tung för både hand och skänkel. Men, det blir bättre ju mer han nu kommer igång. 
 Nu sitter jag här och planerar veckan som kommer. Detta är något jag gör varje vecka. Jag skriver upp vad hästarna ska göra, och om det är något annat som händer. Då slipper jag fundera på vad hästarna ska göra utan kan fokusera direkt. Klart att man ibland planerar om, men för det mesta brukar planen hålla ganska bra. Denna vecka tränar Sune på tisdag, Grålle ska också träna en dag. Sedan är det tävling på söndag med Sune, som då startar en 110. 
Höjdaren idag är såklart Peder och Allans EM-guld! De är sååå värda guldet, och det var fantastiskt spännande att se. Bragdguldet och Jerringpriset nästa, eller hur Ridsport-Sverige?