Tillbakablick 3: Drömmen om ett stall

Under många år pratade vi inom familjen om att flytta ut på landet och ha hästarna hemma. Det var inte bara min dröm, utan den delade jag med både min mamma och pappa. Vi bodde då inne i stan och hade hästarna uppstallade. När sedan min bror tagit studenten började det kännas mer aktuellt att flytta då han så småning om skulle flytta för vidare studier. Vi tittade runt på olika gårdar, men hittade aldrig något som föll oss helt i smaken. Antingen var det för litet, för stort, för många oanvändbara byggnader eller för dyrt. Vi kollade runt länge, innan vi till sist kom fram till att det skulle vara lika dyrt att bygga ett nytt stall. Då gällde det bara att hitta det perfekta läget....
 
... Vilket var minst lika svårt som att hitta en färdig gård. Men till sist, hittade vi ett litet hus utanför Enköping. Lagom stort hus, lagom ensligt med mark omkring. Huset i sig föll oss i smaken, det fanns möjlighet att bygga ett yttarerligare rum i det gamla garaget och efter lite samtal visade det sig att marken omkring skulle säljas som hustomter. Efter det blivit klart att vi skulle köpa huset började jakten på markägaren. Mitt i allt detta visade det sig att vi var indirekt släkt med markägaren, vilket kanske hjälpte oss lite, vem vet. Det slutade hur som helst med att vi fick köpa marken för tomtpriserna, men när vi ändå var igång med lantmäteriet så utökade vi marken så vi även fick med en större lada. Att köpa mark är både dyrt och tar tid ska jag säga!
 
Huset (dålig kvalité på bilden, ber om ursäkt)
Marken, då uppväxt med gammal tråd runt alltihopa
 
Nästa steg i processen blev att bestämma vilket typ av stall vi skulle bygga och ansöka om bygglov. Det berättar jag om vid ett senare tillfälle. Håll utkik!
 
0 kommentarer publicerat i Tillbakablick
Taggar: bygga stall, byggnation, dröm, gård, häst, hästgård, mark, stallbygge