Att börja om

Livet med hästar är det bästa jag vet. Jag älskar verkligen den livsstil jag lever. Livet på gården, med hästarna. Det finns alltid saker att pyssla med, och hästarna finns där och ger så mycket glädje i vardagen.

Så länge jag kan minnas har jag haft tävlingshästar i stallet. Vissa bättre än andra. Men det har alltid funnits någon häst som ska tränas och tävlas. För första gången sedan jag började med hästar så rider jag inte längre dagligen. Jag kommer helt ärligt inte ens ihåg senast jag satt på hästryggen. Någon gång i somras.

Som jag skrev om tidigare så är det lite av en nystart för mig. En chans att hämta andan. En chans att påminna mig själv om vilken del av livsstilen som jag värdesätter allra mest.

I mitt stall vill jag ha trevliga och sociala hästar. Både Grålle och Sune var så fantastiska individer, som alltid ville ha uppmärksamhet. Sune kunde till och med strunta i sin kvällsmat för att få en stund med extra gos. Dumle är lite likadan. Han kommer alltid och möter mig när han ser att jag är på väg till dem. Han kan strunta i maten för att följa mig så långt han kan när jag är på väg hem. Han kan gosa hur länge som helst. Då är han bara en liten bebis med massor av bus och spring i benen. Men redan nu värdesätter han detta, vilket jag är så oerhört glad över. Vardagen tillsammans med honom blir så mycket roligare då.

Jag börjar helt enkelt om nu. En chans att forma vår väg precis som jag önskar. Jag älskar att träna och tävla hästar, och det är såklart min ambition att ta mig tillbaka dit. Men jag tycker om hela resan. Nu får jag testa på en resa jag aldrig gjort förut. Helt enligt våra egna förutsättningar. Inom inte allt för lång tid framöver borde jag ha en äldre häst att jobba med, och Dumle ska också ridas in nu i höst så jag har utmaningar framför mig. 

Jag måste dessutom tänka långsiktigt. Jag har inte ekonomi att köpa en färdigutbildad häst, så ibland kommer man till ett vägval. Fortsätta eller börja om. Arbetet med Sune kände jag mig klar med, och Grålle, ja honom hade jag gjort allt i världen för att få ha kvar. Men den händelsen kunde vi inte förutse även om vi visste att den skulle hända någon gång. Ibland blir inte livet som man har tänkt sig, men då gäller det att välja en väg i livet som passar bäst för en själv. Låt inte alla andra bestämma vad du ska göra. Gör det du vill och det du värdesätter mest. Då kommer du må som bäst i din vardag sen också.
 Grålle
0 kommentarer publicerat i Min vardag
Taggar: Stall Coloni, börja om, dröm, hästar, hästgård, livsstil, motivation, stall