Vecka 7 - Bombus

Våra förutsättningar
Bombus har inte varit igång på minst 1 år. Hon fick föl i somras, och har i princip vilat sedan dess att hon blev dräktig. Hon kommer med andra ord behöva tid på sig att komma igång. 
 
Genom åren har jag fått lära mig att skynda långsamt är en bra sak. Jag har många gånger fått jobba just med att börja arbeta med hästar efter att de inte varit igång. Det var lite så med Grålle i och med den skada han hade. 
 
Dock så tycker jag att det är roligt att arbeta med hästar och att just bygga upp dem från grunden. Jag har aldrig fått en färdig häst, och jag har jobbat med hästar som haft sämre förutsättningar, men alla gånger har det varit minst lika roligt. "It's the journey, not the destination"
 
Den här veckan
Måndag: Vila
Tisdag: Tömköra, skritt och trav
Onsdag: Longera + rida (skritt + trav) 
Torsdag: Vila
Fredag: Tömköra
Lördag: Vila
Söndag: Longera + rida (skritt + trav)
 
Eftersom hon varit ganska explosiv de gånger jag suttit på henne tidigare, så vill jag dels jobba henne dagen innan, men även longera innan jag hoppar upp på henne. Mot slutet av veckan har hon jobbat lite mer, så då tänker jag mig att det räcker med att longera innan och att hon har en vilodag dagen innan. Det gäller att hitta en balans mellan vila och arbete, och jag kommer såklart läsa av henne från dag till dag. Verkar hon lite tröttare en dag får hon ta det lugnare och är hon pigg får hon busa av sig tills hon själv är nöjd. Passen är ganska korta än så länge, ca 20 min. Vi får se om planen håller eller om jag behöver justera något!
 
Den här tiden för 8 år sedan höll stallet på att byggas. Tänk vad åren går!
 
0 kommentarer publicerat i Min vardag
Taggar: igångsättning, planering, träningsupplägg, uppbyggnad, vardag, veckoplanering