Tävlingsåret 2010

Har tagit en liten paus från allt stallbygge-tänkande för en stund och sitter just nu o reflekterar över tävlingssäsongen 2010. Tittar tillbaka på resultat och ställer mig frågan - Är jag nöjd med detta resultat?
Men det svåra är att jag aldrig är nöjd med någonting. Det kan a l l t i d bli bättre! Men nu har jag bestämt mig för att hitta minst 2 tävlingstillfällen som jag är nöjd med!

Camir S
Generellt:
Fick honom i slutet av april och då hade han startat en tävling (0,90 1,00m). Idag har han gått 1,20m felfritt. Han har gjort enorma framsteg under en så pass kort tid! Så jag kan inte annat än att vara supernöjd med honom!
Tävlingstillfälle 1: Debuten i 1,10m på Enköpings Fältrittklubb den 11/6. Den ritten glömmer jag sent! Det var inte så många starter i avd B och jag startade sist. Banan var maxad och väldigt teknisk. Inget ekipage i avd. A hade gått felfritt och inte heller i avd B innan mig. Jag går in och lägger upp ett bra tempo och rider runt FELFRITT ! Vi gjorde en klockren runda, alla språng perfekt och klarade alla svårigheter galant!
Tävlingstillfälle 2: Debuten i 1,20 i Märsta den 12/9. En både svår och maxad bana. Insprånget i kombinationen låg på 1,25 osv. Lägger upp ett bra tempo och rider effektivt och har kontroll varje galoppsprång. Vi kom perfekt på varje hinder och allting kändes såå lätt! Vi klarade oss igenom banan FELFRITT! Tänk er, debuten i 1,20 felfritt. Vilken känsla man hade efter! Sikken superstar till häst!
Så både debuten i 1,10 och 1,20 var vi felfria. Vi har givetvis gjort fler riktigt bra ritten, men dessa var något extra!


My Delight
Generellt:
Har inte tävlat så mycket iår. Men när han gjort det har han varit väldigt jämn. Sällan mer än 4 fel i en klass!
Tävlingstillfälle 1: Märsta den 11/9 1m. Första tävlingen på ett tag för hans del. Vi går in på banan och skuttar runt plättlätt, felfritt. En runda med kontroll och perfekt avsprång på varje hinder. Han tog inte i och vi lekte runt och hade kul!
Tävlingstillfälle 2: Debuten i 1,10 i Strängnäs den 3/10. Det var kaos (minst sagt) på framhoppningen. Men Han var taggad och med på noterna. En ganska knepig bana, men ändå rolig att rida. Vi fick ett pet på en oxer ur sväng. Siktade in mig för mycket på att få en bra väg till kombinationen efter och då blev galoppen i svängen lite matt. Men resten av banan var klockren. I klassen var det endast 1 0:felare så vi blev placerad på våra 4 fel. Helt OK debut :)



Lagmanshagas Batman (tävlat i utbildningssyfte)
Generellt:
Har bara ridit denna häst just på tävlingsbanan. Ibland kunde det gå 3 månader mellan utan att jag red honom, så vårt år har varit bra om man ser till det!
Tävlingstillfälle 1: en LC på EFRK den 12/6. Han tyckte det var kul och hade bra motor i sig själv. Var felfri i grunden och svängde lagom mycket med vad han är kapabel till. Han var med på noterna hela tiden och vi fick till flera bra svängar. En väldigt prydlig ritt, som sedan räckte till en 6e placering!
Tävlingstillfälle 2: Hans debut i LB. Han hade inte hoppat så mycket på den höjden innan, men jag la upp en bra galopp från början och var felfri i grunden. Gick som tåget ;) I omhoppningen tog jag inga värstingsvängar, han blev lite trött mot slutet (15 språng, 14 hinder) och rev sista hindret. Med det resultatet hamnade vi precis utanför placering, hade vi inte rivit hade det blivit en "pallplats". Men riktigt nöjd med hans prestation :)


Jag är nöjd överlag med tävlingåret 2010! Hade som ett mål att tävla 1,20 felfritt - och det klarade vi :)
Nästa år blir det högre mål, och fler tävlingar! Har förhoppningsvis ytterligare en häst att ta med mig ut tävlingsbanorna då! :)

>> "Jag kan inte vara bäst, men jag vill gärna vara bättre" <<