Ännu mera målning

Idag har vi fortsatt att måla i stallet! Pappa o mamma är fortfarande ute och jobbar, men jag är klar med mitt! Vi delade nämligen upp det så att mamma målade boxväggar, pappa taket och jag sadelkammaren. Jag hann med 2/3 av sadelkammaren igår, så idag gjorde jag färdigt. Eller ja, jag har taket kvar men det är jag för kort för att göra!

I sadelkammaren laserade jag med en vit färg, blev riktigt bra! Färgen var väldigt lätt att jobba med, jämfört med linoljefärgen som mamma o pappa jobbar med.
Det är nämligen så att man ska blanda den me 50% balsamterpentin, vilket gör att den blir väldigt rinnig = svårjobbad. När man målat första gången ser det väldigt konstigt ut, för träet suger åt sig olika på olika ytor, så färgen blir ojämn. Det kommer dock säkert bli mycket bättre när vi målar andra gången!


Stallet, imorgon kommer det grus!


El o vatten nergrävt ca 1,5 m


Målning


Mamma började lasera boxfronterna,
I like it!


Jag vit-laserade sadelkammaren, här ser ni skillnaden


Kladdigt, kladdigare, kladdigast


Pappa målar taket


Målning


Stall Colonï


Fr. vänster: Stall - Boningshus - Flygeln (där bor min bror)

Mina föräldrar är som sagt fortfarande ute o målar, de vill nämligen bli klara med hela taket idag! Imorgon kommer mamma grundmåla ytterdörrarna, hon får ta in dem i värmen så färgen kan torka. Om vi inte målar dörrarna nu så kommer de svälla och då finns det risk för att de inte kommer gå att stänga i fortsättningen, och det vill vi verkligen inte!

Nu tar det ca 3 dagar för färgen att torka. På tisdag (om det torkat) kommer vi måla boxväggarna en gång till. Vill helst göra det, eftersom det slits ganska mycket på dem. När vi målade i spolspiltan tog det 3 dagar för färgen att torka, men då var dels plankorna kalla och vi satte inte in värme förrns på kvällen. Nu har stallet varit uppvärmt några dagar och träet är "varmt" så nu hoppas vi på att det går lite fortare!