Motivation

I det senaste numret av Tidningen Ridsport tog de upp ämnet motivation, och hur den påverkas av vintern. Jag kan tappa motivationen lite den här årstiden, just när alla tävlingar är slut och det bara är mörkt och trist ute. Det är mörkt när man åker till skolan, och mörkt när man kommer hem. Ofta är jag trött efter en intensiv dag i skolan, och då gäller att komma på små saker som gör att motivationen blir bättre, här är några saker som jag brukar göra!

* Jag brukar ofta lyssna på musik samtidigt som jag rider. Lite uppiggande musik får en på bra humör och man får höra en takt som man kan anpassa sig till. Jag brukar bli positivare o så. Har dock endast det om jag rider i paddocken!

* Titta tillbaka på gamla tränings/tävlingsfilmer! Det brukar få mig att vilja ha den känslan jag hade just vid det tillfället, även att se utvecklingen sporrar en att jobba vidare!

* Lägg upp en ny tränings/tävlingsplanering så att du redan NU har ett mål att sträva efter. Även om hästen ska vila så är det viktigt att ha en bra genomtänkt plan. Jag har redan nu en plan för varje häst som innehåller vilken träning som skall göras i vinter, vilket jag ska lägga extra mycket tid på samt när första tävlingen blir osv. Dessa har jag lagt upp tillsammans med Tina, perfekt att få hjälp av en duktig tränare till detta!

* Utvärdera det gånga året! Vad fungerade? Vad fungerade inte? Hur var resultaten? Var de jämna? Utvärdera och dra slutsatser som du sedan tar hänsyn till i den nya planeringen!

* Läs inspirerande personers bloggar! Jag har några hästbloggar som jag följer, just för att se vad de tränar, olika banor, tips mm. Sedan följer jag även några elitidrottare inom andra sporter som tränar stenhårt, där man kan få tips hur man ska träna sin egna kropp & knopp. Intressant och lärorikt!

Det var lite kort om hur jag gör för att hålla motivationen uppe! Och kom ihåg att det alltid är värst innan man tagit steget ut i stallet, sedan flyter allting bara på!