Sjuk häst..

I tisdags var min tanke att ta det lite lugnt när jag kom hem från jobbet. Men, som med så mycket annat, blir det inte alltid som man tänkt sig. Istället för en lugn kväll blev det ett akut besök av veterinären och beordrad boxvila. Det är stackars Lilleman som fått lindrig fång. Jag hade märkt de två tidigare dagarna att han legat ner mycket i hagen och boxen, inte heller riktigt varit "den dryga ponnyn". Så i tisdags när jag kom hem från jobbet gick jag direkt över till stallet. Kände en kraftig puls i kotan, så då ringde jag veterinären. Mycket riktigt hade han fångkänning, men vi hittade det i rätt tid. Han ska nu stå på box i minst en vecka och även äta smärtstillande. Därefter blir det en sommar utan gräs och efter en månad blir det att börja komma igång att skritta i alla fall. Än så länge tar han boxvilan bra, det är mer Sune som är hysterisk för att inte Lilleman är ute i hagen hos honom. 
 
Det är fjärde sommaren som Lilleman är hos mig. Tidigare har jag aldrig haft problem med fång. Jag har alltid varit jättenoga med att vänja in hästarna på gräs och även inte låta dem äta för mycket. I år har de ätit ytterst lite, men jag fick höra från veterinären att gräset är otroligt kraftigt på grund av allt regn. Det var tydligen mycket fång överlag just nu. Riktigt tråkigt..
 
I tisdags hoppade jag Grålle lite lätt, mest gymnasikhoppning. Han kändes lite seg, inte riktigt den power som brukar finnas i honom. Men han blir lätt så när han tagit det lite lugnare. Nu är det dessutom sommar och han börjar bli lite väl rund om magen. Sune longerades lite lätt på ridbanan, hade även lite mental träning med vattenmattan. Går bättre och bättre :-)
 
Tidigare i veckan var jag och hämtade hem ny torv. Har även börjat skura de vita boxväggarna i Sunes box och även skurat dörrarna. Nu hoppas jag på lite bättre väder så jag kan måla dörrarna till att börja med. Att måla invändigt får vänta tills dess att Lilleman är bättre och får gå ute i hagen igen. Som tur är ska hela utsidan målas också, så jag är inte sysslolös. 
 
Igår var det afterwork på jobbet. Vi åt oerhört god grillad mat och hade det trevligt med kollegorna. En lyckad kväll! Idag blev det jobb och hästarna har longerats, Lilleman är piggare så det är oerhört skönt. Helgen är snart här igen dessutom. Det är nästan galet vad tiden går fort. Imorgon blir det grillning och umgänge med kollegorna från avdelningen. Har hört ryckten om badtunna, pistolskjutning och grillade ribs så det blir säkert en toppenkväll! I helgen blir det att fixa hemma på gården och även ett besök hos farmor och farfar. 
 
En kämpe som håller humöret uppe <3