Motivation

 
Hur motiverar du dig själv? Har du folk som peppar dig, stallkompisar som du tränar med? Berätta!
 
Jag har under många år kört "mitt eget race". Tidigare hade jag hästarna själv, red alltid själv osv. Sedan snart ett år tillbaka har jag stallkompisar, men det har ändå blivit att jag får peppa mig själv då vi har olika ambitionsnivåer. När man är själv gäller det verkligen att hitta källor där man kan hämta inspiration och motivation. För mig är det dock sällan ett problem. 
 
Jag lever för mina hästar. De är det bästa jag vet och jag har ägnat mitt liv åt dem. Jag brinner för sporten och för att hela tiden få träna och utveckla både mig själv och mina hästar. Att få bygga relationer och få de där starka banden som ingen kan ta över. DET är det häftiga med denna sport! Detta bygger man inte enbart när man sitter på hästryggen, utan i stallet, i hagen - ja överallt! 
 
Men vad motiverar mig en dag när regnet öser ner? 
Ingenting kommer gratis, och vill man ha framgång får man jobba för det. Det tar tid, kostar pengar och tar energi. Men samtidigt ger det så otroligt mycket. Att få hoppa upp på hästryggen efter en lång dag på jobbet är det absolut bästa som finns. Jag vet även vart jag vill komma och det kräver mycket jobb, så att vara bekväm och inte rida bara för att det regnar finns inte på min karta, för då blir vägen till målet ännu längre. Hästarna behöver träning för att bli bättre, även om det bara handlar om att rida ut i skogen. Det är blandningen som ger starka hållbara hästar. Så dagarna när det är regnigt och kallt får man fokusera på målet. Klä på sig bra kläder, klappa lite extra på hästen och ge sig ut. Det brukar dessutom vara skönt när man väl kommit ut, det är steget ut genom dörren som brukar vara det svåra. 
 
Jag blir motiverad av träning och tävling. Att hela tiden hitta saker som man behöver förbättra eller ändra. Helenas träningar ger en verkligen motivation till att kämpa, bli bättre och prestera ännu bättre. På tävling blir det lite av ett prov av allt man tränat på, går det bra sporras man och fortsätter i samma riktning. Går det sämre, får man ta lärdomar av det och jobba på de punkterna. Det gäller att vara ärlig mot sig själv för att man ska kunna ge sig möjligheten att bli bättre. 
 
Jag blir även motiverad av att ha så fint hästmaterial i stallet! Två fantastiska hästar med framtiden för sig. De är trevliga, mysiga och vill alltid vara till lags. De är mina bästa vänner! Att få träffa och spendera tid med dem är något jag gladeligen gör, varje dag - alla dagar om året.
 
 
0 kommentarer publicerat i Tips
Taggar: hoppning, häst, inspiration, kämpa, motivation, träning, tävling