Mycket att bearbeta

Motivationen till att blogga försvann under förra veckan efter en tuff träning med Sune och tråkiga besked gällande Grålles nackskada. Men, jag ska berätta för er. 
 
Träningen med Sune började strålande, han var fin som aldrig förr och kunde flytta för skänkeln och hela köret. Han hoppade bra, men tokvägrade gå över vattenmattan. han bara backade och backade, och betedde sig som att den skulle anfalla honom. Visst, det är så Sune är - men detta var extremt. Men Helena hade tålamod med oss, så efter säkert 1,5h där jag bland annat fick hoppa av och stå bredvid Sune vid vattenmattan, så tog vi oss över. SUCK! Sune kan vara den roligaste häst jag någonsin haft, men helt klart även den tråkigaste... 
Foto: Michael Sundin
 
Grålle då? Jo, som jag berättade tidigare så fick han nackspärr vid ett tillfälle. Vi gjorde en utredning av nacken i onsdags, och mycket riktigt hittade vi vätska på ultraljudet som gör att han har ont (märkbart även vid genomgång av halsen). Mellan C5 och C6 på högersidan (där den befintliga skadan finns) fanns det vätska, och han blev behandlad lokalt i fasettleden med kortison. Nu skrittas han på rakt spår, och ska göra så i 2 veckor. Återbesök om nu 3 veckor för att se hur det ser ut igen. Hur framtiden ser ut vet vi inte, utan vi hoppas han kan tävla igen även om det ser mörkt ut. 
 
Att kunna processa allt detta krävde lite avstånd från bloggen. Det är mycket tankar som man ska gå igenom, så som att Sune inte kan vara min enda tävlingshäst då han inte klarar av den pressen, om Grålle kommer tillbaka eller inte samt att jag måste tänka på att Grålles tid är begränsad och jag behöver tänka på framtida hästar. Jag kommer aldrig ha råd att köpa en färdig häst, utan jag måste bygga upp den. Jag har funderat ett tag på att köpa en 2-3 åring för att ha lite material inför framtiden, och nu kanske helt enkelt vore ett tillfälle att göra det. Men, det fungerar inte i det stall jag har hästarna idag så då måste jag se över den situationen också. Tiden får utvisa hur allt blir, men just nu jobbar vi lite i uppförsbacke. 
 
Sune ska tävla på tisdag, en 1.10. Sedan gör han 2st 1.10 hos Sportriders andra helgen i juli och därefter ska han vila i 2 veckor samt göra ett besök hos kiropraktor Helena. Han behöver lite vila efter en väldigt givande vår både träning- och tävlingsmässigt!
 
Idag fick Sune äta lite gräs efter ett pass hemma i Smedstorp!
 
Nu ska jag fortsätta att plugga en stund innan hästarna ska in, vi hörs!