Framgångsfaktorer

Har du någonsin stannat upp och funderat på vad det är som är viktiga faktorer till din framgång? Vilka faktorer måste fungera för att det ska gå att prestera? Vilka faktorer som inte är lika viktiga, lika kritiska?
 
Jag satte mig och funderade på vilka faktorer som jag anser är viktiga i mitt arbete med hästarna. Vilka områden samt vilka delar de påverkar. 
 
Det första området kallar jag för det inre, det är faktorer som påverkar mig och hur jag känner. Jag har skrivit in tre faktorer här: 
 
Glädje
Att det jag gör ger mig glädje och att jag är glad att utföra allt arbete varje dag. Känner man inte en glädje till det man gör så tär det mer på en, än vad det gör gott. Det är viktigt att påminna sig om varför man gör det, för vem och varför man känner den glädje som man gör. Jag är så glad över att jag ens har möjligheterna att utföra denna dyra sport, och att jag har två fantastiskt fina hästar. Det gör mig glad.
 
Energi
Att hålla på med hästar kräver mycket arbete och tar mycket energi. För att det ska vara möjligt att göra detta dagligen krävs det att sporten ger minst lika mycket energi som den faktiskt tar. Hästarna ger mig massor av energi varje dag. Att få trimma på banan och arbeta på detaljerna, eller att galoppera i skogen och känna hur hästarnas muskler får jobba - det ger mig energi att fortsätta framåt. Men även att fixa i stallet, mocka, byta vatten etc ger mig energi. Att få jobba med kroppen utan att behöva vara inomhus på ett gym bland massor av människor. Jag älskar atmosfären och den friska luften.
 
Motivation
För att det man gör ska bli bra måste det finnas något som motiverar än. Annars blir jobbet gjort halvdant utan något konkret resultat. En del personer tycker det är good enough, men för mig som drivs framåt av resultat och prestationer, blir det tråkigt. Jag har alltid ett syfte med arbetet som mina hästar gör, och detta är motivation för mig. Veta vad jag jobbar mot och kunna göra en avstämning hur arbetet går.
 
Det andra området kallar jag för yttre, det är faktorer som påverkar arbetet och vad vi gör. 
 
Mål och målbild
Att ha mål och en målbild är ett viktigt verktyg för att kunna nå sina mål. Ett mål är något man strävar efter, något man kan uppnå och mäta resultaten på. En målbild och andra sidan, kan man inte mäta. Utan en målbild är då man föreställer sig hur det kommer se ut när man uppnått sitt mål. 
Jag har både personliga mål samt mål för varje häst. Ett större mål med ett antal delmål. Sedan har jag en målbild på hur jag skulle vilja att det ser ut, kanske lite längre fram i tiden. Hur det ser ut när vi verkligen är som bäst.
Planering
Wikipedia beskriver planering som "Planering är en process, som innebär att nå ett framtida mål genom ett systematiskt och målinriktat handlande från givna utgångspunkter". Jag tycker det är superviktigt med en planering, i nästan allt jag gör! Hästar som studier som arbete. Jag tycker om att veta vad jag måste/ska göra, det gör att jag kan fokusera på rätt saker. Jag planerar alltid hur hur mina hästar ska gå varje vecka, vilka tävlingar som kommer och andra viktiga saker så som hovslagare, kiropraktor etc. 
 
Resurser
För att kunna utöva denna sport krävs en del resurser. Dels krävs det pengar, men även saker så som täcken, foder, transport, bil etc. Anledningen till att jag ser det som en faktor är för att jag inte skulle kunna träna eller tävla om jag inte hade en bil och transport. Så i mitt fall är det en viktig del. 
 
Tid
Tid, en grundläggande dimension i vår tillvaro. För att kunna ha två hästar i tävlingskondition så krävs det mycket tid. Vid tidspress blir saker oftast inte lika bra utförda, så att ha tillräckligt med tid är onekligen en viktig faktor för att utföra ett bra arbete. 

Det tredje och sista området kallar jag för omvärld. Faktorer som finns, men som jag kanske inte kan påverka så mycket. 
 
Team
Att ha ett bra och fungerande team runt sig är A och O. Att sträva efter samma resultat är en viktig funktion för ett team. Jag har ett väldigt bra team omkring mig (som jag säkert inte säger det till tillräckligt ofta). Jag har en mamma som alltid ställer upp med allt, foderleverantör som alltid ser till att kvalitetsfoder finns hos mig i tid, en hovslagare som håller stenkoll på hovarna och som ställer upp vid tappskor, fotograf som gladeligen följer med på tävlingar, equiterapuet som håller koll på hästarnas muskler, tränare som ser till att vår utveckling går framåt och vänner som peppar. Ja, jag har säkerligen missat någon del, det finns så många som på något vis är en del av vårt team, ibland kanske varesig vi vill eller inte. 
 
Acceptans
Acceptans är kanske en lite klurig faktor. Det handlar om att accpetera det vi inte kan förändra. Det handlar inte om att tycka att saker är ok eller att man ska gilla något, utan tvärtom, för att kunna skapa skillnad och förändra något måste vi först acceptera det. På det viset kan vi förhindra att det händer igen, och det kan vara det vi behöver göra för att gå vidare i livet. Vi måste först acceptera, för att sedan kunna agera och sedan arbeta för att saker ska bli bättre eller annorlunda. Det är olika saker som man måste acceptera, kanske att alla inte glädjer sig åt dina framgångar, eller att rutinerna i stallet inte alltid fungerar optimalt. Stort som smått. Men en viktig del. 
 
Bollplank
"En eller flera personer som hjälper till med att se tankar och idéer ur ett annat perspektiv eller kommer med kommentarer och förbättringsförslag". Jag tycker det är jätteskönt att ha bollplank som jag kan prata och diskutera med för att hela tiden försöka förutse risker men även se möjligheter. Min mamma är mitt främsta bollplank, men finns även flera som jag pratar med. Alltid nyttigt att höra andras tankar och synvinklar!
 
Detta är faktorer som är viktiga i mitt liv. Vilka faktorer är viktiga för er?
 
 
0 kommentarer publicerat i Tips
Taggar: LiLe Häst, TK Equestrian Photo, elitsatsning, framgång, fredag, hästar, inspiration, motivation